Kompenzace za zpoždění letu – základní podmínky a výše odškodnění

Letecká doprava je nejrychlejší dopravou vůbec. Občas se však vyskytnou problémy v podobě zpoždění nebo zrušení aktuálních letů. Víte však, že si to nemusíte nechat líbit a můžete v těchto případech žádat kompenzaci?

Kompenzace za zpoždění letu

Nárok na kompenzaci při zpoždění letu získáváte jen pokud jsou splněný základní podmínky – zpoždění je delší než 3 hodiny a nejedná se o okolnost, která nešla nijak ovlivnit. Dále je nutné, aby se jednalo o let, který startuje nebo přistává na letišti země EU, Norska, Švýcarska nebo Islandu. Také je podmínka, aby se jednalo o evropské aerolinie.

Jak zjistit důvod zpoždění letu

Letecké společnosti kompenzují pouze lety, u kterých došlo ke zrušení z nepředvídatelných a neovlivnitelných skutečností. Těmi jsou například špatné počasí, srážka s ptáky, nepokoje v cílové zemi či objektivní změny v letovém provozu. Naopak jsou odpovědní za zrušení letu z důvodu špatně naplánovaných směn pracovníků či jiných provozních problémů.

Odhalit a dokázat pravou příčinu je velmi obtížné a ve většině případů musíte sázet na solidaritu aerolinií. Pokud by však došlo k soudnímu řízení, musí aerolinie jednoznačně prokázat, o jaký důvod zpoždění se jednalo.

Výše odškodnění za zpoždění letu

Kolik peněz dostanete zpět záleží především na délce letu, který jste měli zaplacený:

    • lety kratší než 1 500 km = 250 €
    • lety delší než 1 500 km (v EU i mimo EU)  = 400 €
    • lety delší než 3 500 km = 600 €

Jak reklamovat zpoždění letu

Pokud splňujete všechny výše uvedená kritéria, máte dvě možnosti, co dělat při zpoždění letu, abyste dostali své vynaložené náklady zpět:

    • Reklamace přímo u letecké společnosti
      Informujte leteckou společnost o všech náležitostech svého letu – o délce zpoždění, délce letu a údajného důvodu, proč byl let opožděn. Zároveň přiložte i číslo svého bankovního účtu a není na škodu připomenout i nařízení č. 261/2004 podle něhož máte nárok na finanční kompenzaci.
    • Reklamace skrze specializovanou firmu
      Běžnou praxí je to, že se vás aerolinie budou snažit odbýt a vymluvit se na objektivní příčiny zpoždění letu. V takovém případě se ještě nevzdávejte a zkuste podat žádost o kompenzaci skrze specializovanou firmu či agenturu.

Pojištění zpoždění letu

Pokud si chcete být 100% jisti, že své finance dostanete zpět, můžete si připlatit za připojištění v rámci svého cestovního pojištění. V tomto případě je však nezbytné doložit pojišťovně všechny doklady o zaplacení a také potvrzení o zpoždění letu od dané letecké společnosti.