Poškozené, ztracené nebo zpožděné zavazadlo

Pokud necestujete jako tzv. baťůžkáři, musíte při cestě letadlem svěřit svá zavazadla letecké společnosti. Ta vám může zavazadla vrátit pozdě, poškozená anebo je nedoveze do cílové destinace vůbec. Přestože se to neděje často, buďte raději připraveni, jak se v podobných situacích zachovat.

1. Poškozené zavazadlo

Poškozené zavazadlo je asi nejčastějším problémem. Může se jednat o vytržené zipy, špinavé skvrny nebo vysypaná část obsahu. V žádném případě se s touto situací nesmiřujte a neodjíždějte z letiště bez žádosti o kompenzaci. Nenechávejte reklamaci až po příjezdu domů. Raději vše vyřešte ihned na letišti a detailně popište všechny závady do protokolu.

Jak reklamovat poškozené zavazadlo?

  1. Udělejte si fotografie poškozeného zavazadla.
  2. Ještě na letišti vyhledejte reklamační oddělení.
  3. Vyplňte protokol o poškození zavazadla.
  4. Uschovejte si referenční číslo reklamace a čekejte na opravu nebo proplacení zavazadla. 

Pokud letecká společnosti rozhodne o tom, že se vyplatí oprava zavazadla, pošle po něj kurýra do místa vašeho bydliště. Pokud ne, pořídí vám nové zavazadlo ve stejné nebo vyšší hodnotě, kterou měl váš starý kufr.

2. Ztráta zavazadla

Ztráta zavazadla při cestě letadlem je velmi nepříjemný problém. Ztracené zavazadlo je zavazadlo, na které čekáte déle než 21 dnů. Maximální kompenzace, kterou můžete získat je 1 220 EUR, ale abyste této částky opravdu dosáhli, musíte doložit hodnotu věcí v kufru. To v praxi bývá dost velký problém, protože většinou nejsou ke všemu účtenky. Doporučujeme proto kufr i jeho obsah před odletem detailně vyfotit.

Jak postupovat při ztrátě zavazadla?

  1. Najděte přepážku po reklamaci zavazadel a nahlaste svou ztrátu.
  2. Vyplňte protokol o nedoručení zavazadla, popište vzhled kufru, velikost a barvu.
  3. Uschovejte si referenční číslo a čekejte na nález zavazadla a jeho doručení na vaši adresu.
  4. Pokud se zavazadlo nenajde, předejte letecké společnosti reklamační formulář, palubní lístek, lístek od zavazadla, účtenky ohledně nákupu kufru i jeho obsahu a číslo účtu, kam chcete zaslat finanční kompenzaci.

3. Zpožděné zavazadlo

Zpožděné zavazadlo je asi nejlepší situace ze všech zmíněných. Znamená to, že své věci získáte zpět, pouze s malým zdržením. Pokud vám zpoždění zavazadla způsobí nějaké problémy, například výdaje za nákup nových věcí, určitě si uschovejte všechny účtenky a žádejte kompenzaci.